Sunday, June 15, 2008

ISLAM DAN RASUAH

Di dalam satu majlis ilmu baru-baru ini, saya difahamkan oleh penceramah bahawa mengikut satu kajian mengenai amalan rasuah di dalam sesebuah kerajaan dan negara, Finland telah menduduki tempat yang teratas dari segi negara paling kurang berlakunya amalan rasuah.

Finland diberi markah 9.9 daripada markah penuh 10.0 keseluruhan.

Yang paling memeranjatkan saya ialah daripada 10 buah negara yang paling kurang berlakunya amalan rasuah, tidak ada sebuah pun negara Islam yang layak tersenarai.

Malaysia dikatakan menduduki tempat yang ke 42.

Jika benarlah pernyataan seperti di atas, terfikir juga di benak kepala saya kenapa orang Barat sering memandang rendah dan hina kepada agama Islam.

Saya amat-amat berharap sekiranya ada di kalangan pembaca yang boleh mengemukakan bukti sahih bagi menafikan pernyataan di atas. Jika ada, sekurang-kurangnya lega juga hati saya.

Sekadar mencari kelegaan peribadi.


p/s : lega tersenarai boleh tuntut rebat minyak...

1 comment:

Akar Umbi said...

Kenapa ramai yang tak komen dlm posting ini? Apakah kerana kita telah menerimanya sebagai satu budaya?