Saturday, June 7, 2008

UMNO : GOLONGAN GENERASI ONLINE

Saya berada di KL baru-baru ini. Ketika di sana, saya terserempak dengan 2 perkara yang menarik perhatian saya.

Perkara 1 : saya terlihat sebidang sepanduk jualan di sebuah premis perniagaan yang tertulis ayat 'Jualan Rakyat'. Sekali pandang, saya sudah dapat meneka 'persamaan' maksudnya.

Perkara 2 : saya terserempak dengan 2 pemuda di Jalan Masjid India, memakai 'cap' di kepala yang bertulis nama sebuah parti pembangkang dengan bergrafikkan sebuah rancangan tv terkenal. Dek kerana tertarik, saya memandangnya sekali lagi.

Tiba-tiba saya terimbau semasa tahun 1999. Ketika itu, berbagai-bagai barangan 'dilabelkan' dengan lambang sebuah parti pembangkang yang baru tertubuh, sehinggakan butang baju Melayu pun turut berwajah baru. Cukup kreatif.

Inilah antara kaedah berstrategik parti pembangkang di dalam menarik minat golongan muda. Mereka faham citarasa orang muda, yang mudah teruja dengan sesuatu yang kelihatan kreatif, menarik, terkini dan segar. Sebab itu mereka menawarkan sesuatu yang bersesuaian dengan jiwa muda golongan ini - golongan 'generasi online'.

Saya berpandangan, Umno juga perlu merubah kaedah mendekati golongan muda; golongan penentu pada PRU akan datang. Golongan 'generasi online' ini kurang memahami dan sukar menerima konsep berpolitik corak lama Umno. Mereka lahir dalam zaman serba serbi online.

Untuk itu, saya amat berharap parti Umno, khususnya barisan Pemuda dan Puterinya, wajarlah mencari jalan terbaik untuk mendekati 'generasi online' ini kerana barisan inilah yang paling hampir dengan mereka.

Mungkin kedua-dua sayap ini juga perlu segera mengadakan sesi 'pemukiman', khusus bagi membincangkan kaedah berstrategik bagi menarik minat 'generasi online' bersama parti.

Jika ada pembaca yang bersetuju, maka panjang-panjangkanlah cadangan ini kepada mereka yang berkenaan.

Jika tidak, biarkanlah ia sekadar menjadi pengamatan peribadi saya.


p/s : suka pakai baju Melayu ala Johor.

1 comment:

Letting the time pass me by said...

Mungkin ini ujian Allah... dulu kita diuji oleh pemimpin bernama Dr. Mahathir yang dikatakan zalim tetapi tak pernah nak naikkan harga minayk yang drastik.

Sekarang kita diuji oleh Imam Hadhari yang mencari Al-Ghazali dan As-Shafie, tetapi nampaknya terlupa kesusahan rakyat....